Spørg om betaling og gæld

På denne side har vi samlet ofte stillede spørgsmål om betalinger til kommunen.

Hvordan kan jeg betale til kommunen?

Du har flere muligheder for at betale til kommunen. Du kan betale via:

Netbank

Betalingsservice

Bank eller girokort

Kontanter

Kan jeg betale med visa/mastercard?

Du kan i øjeblikket kun betale med visa/dankort.

Hvorfor får jeg ikke noget indbetalingskort?

Du skal være opmærksom på, at dine regninger også kan ligge som et elektronisk indbetalingskort i din Netbank.

Du har mulighed for at logge ind på "din borgerkonto" der vil det kunne ses hvis du har gæld til kommunen.

Log ind på din borgerkonto

Hvor meget skylder jeg? Hvor kan jeg se det?

Du kan logge ind på "din borgerkonto", der vil det kunne ses, hvis du har gæld til kommunen.

Du har så også mulighed for at betale gælden via borgerkontoen.

Tjek din borgerkonto

Kan jeg få en afdragsordning?

Hvis du reelt har mulighed for at betale dine regninger kan du som udgangspunkt ikke få en afdragsordning.

Hvis du ikke er i stand til at betale kan du kontakte BETALINGSKONTORET og forespørge om en eventuel henstand eller afdragsordning.

Der gives ikke udsættelse med betalingen eller afdragsordning på:

  • Daginstitutionsbetaling
  • Flexydelse
  • Ejendomsskat

Læs mere om afdragsordning her

Hvad sker der, hvis jeg ikke betaler min regning?

På mange kommunale krav bliver der beregnet renter, hvis du ikke betaler til tiden.

Hvis du ikke betaler til tiden vil du modtage en rykker. Udsendelse af rykker kan koste op til 250 kr.

Hvis vi har sendt rykker til dig, og du stadig ikke har betalt din gæld til kommunen, så vil vi som hovedregel sende restancen videre til inddrivelse hos SKAT.

Læs mere om konsekvenserne, hvis du ikke betaler

Hvorfor skal jeg betale et rykkergebyr?

Hvis du ikke betaler til tiden vil du modtage en rykker.

Rykkergebyret opkræves efter den kommunale rente- og gebyrlov, hvor der maksimalt kan opkræves 250 kr.

I Randers Kommune har man vedtaget at der opkræves 250 kr. ved for sen betaling for restancer.

Selvom du ikke har modtaget rykkeren i din postkasse på det tidspunkt hvor du betaler, så skal du stadig betale rykkergebyret.

Jeg har en afdragsordning, hvorfor er jeg så blevet modregnet i overskydende SKAT?

Selvom du har en afdragsordning med kommunen og du overholder aftalen, så vil du stadig blive modregnet i den overskydende skat. Modregningen bliver betragtet som et ekstraordinært afdrag på gælden.

Jeg er blevet modregnet i børnefamilieydelsen, hvem skal jeg klage til?

Hvis du ikke mener, at du skylder pengene, kan du rette henvendelse til Betalingskontoret.

Hvis du er blevet modregnet og du ikke mener du økonomisk er i stand til undvære pengene og du derfor ønsker pengene udbetalt/klage over at der er modregnet, da skal du rette henvendelse til SKAT.

Jeg har fået en regning fra kommunen, men jeg mener ikke, jeg skylder pengene.

Hvis du har fået en regning fra kommunen, som du har spørgsmål til, eller ikke mener du skal betale, så skal du rette henvendelse til det område/det kontor, der har sendt regningen til dig.

Jeg har brug for økonomisk rådgivning, hvor kan jeg få det?

Økonomisk rådgivning på Betalingskontoret har specielt fokus på at få overblik over din økonomiske situation, få iværksat afdragsordninger, få sammenhæng i budgettet og finde løsninger på din økonomiske situation, herunder rådgivning omkring gældssanering.

Læs mere om økonomisk rådgivning her