Spørg om flytning

På denne side har vi samlet ofte stillede spørgsmål om flytning

Hvor skal jeg melde flytning?

Du skal melde flytning til den kommune du flytter til, senest fem dage efter du er flyttet.

Læs mere og meld flytning her

Hvorfor kan jeg ikke finde min nye adresse – ”Adresse ikke fundet”

Adressen skal være at finde i BBR - Bygnings- og Boligregistret, som er et landsdækkende register med data om alle bygninger og boliger.

Læs mere om, hvorfor adressen måske ikke kan findes

Hvorfor modtager jeg ikke min post, efter jeg er flyttet?

Har du husket at melde flytning til Post Danmark?

Læs mere og meld flytning til Post Danmark

Har du husket at sætte navn på postkassen med det samme, du er flyttet ind på din nye adresse - ellers kan postbuddet ikke aflevere din post?

Hvorfor har jeg ikke modtaget et nyt sundhedskort?

Hvis du ikke har modtaget dit nye sundhedskort ca. 3 uger efter din flytning, kan registreringen af flytningen være forsinket af forskellige årsager:

Hvis du/I flytter ind på en adresse, hvor der i forvejen er andre registreret, vil der blive udsendt en bekræftelse af indflytning - en såkaldt logiværtserklæring - til ejeren/lejeren af boligen. Flytningen registreres først, når ejeren/lejere har sendt erklæringen tilbage til kommunen.

Læs mere om logiværterklæring

Hvis du vil flytte med dit barn fra den fælles bopæl med barnets anden forælder, vil kommunen spørge den anden forælder, om han eller hun er enig i flytningen. Flytningen registreres først, når der er modtaget svar.

Hvis du gerne vil beholde din nuværende læge, men lægen har praksis mere end 15 kilometer fra din nye bopæl, skal du søge dispensation og det kan forsinke udskrivning af sundhedskortet.

Hvis du ikke har sat navn på postkassen med det samme, du er flyttet ind på din nye adresse, kan postbuddet ikke aflevere dit nye sundhedskort. Kortet bliver ikke eftersendt og du er nødt til selv at afhente det i Borgerservice.

En anden forklaring kan være, at din flytning ikke er registreret i Folkeregistret endnu, fordi du kun har meldt flytning hos Post Danmark.

Meld flytning digitalt til Folkeregistret her

Hvad er en c/o-adresse?

C/o adresse betyder, at dit navn ikke står på døren. Hvis du flytter ind hos en ejer eller lejer, og dit eget navn ikke står på døren, skal du angive lejers /ejers navn i feltet 'Hos (c/o, der er en forkortelse af det engelske udtryk "Care of")'.

Læs mere om c/o adresse her

Kan jeg melde flytning for en person, der er tilmeldt min adresse men ikke bor der?

Du kan ikke melde flytning for andre, men du kan ved personligt fremmøde i Borgerservice meddele, at en person ikke bor på din adresse.

Skal jeg fortælle Folkeregistret, når jeg flytter til udlandet?

Der er forskellige regler, hvis du flytter til et nordisk land og et ikke-nordisk land.

Læs mere om reglerne for udrejse fra Danmark her

Hvad skal jeg gøre når jeg vil flytte til Danmark?

Afhængig af hvilket land du kommer fra, skal du melde flytning, hvis dit ophold varer tre eller seks måneder eller mere.

Læs mere om reglerne for indrejse til Danmark her

Hvordan kan jeg dokumentere, at jeg bor på en adresse?

Har du brug for at kunne dokumentere din nuværende eller tidligere adresser, skal du have en bopælsattest.

Læs mere og bestil en bopælsattest

Hvordan skifter jeg læge?

Skal du flytte eller er din læge stoppet, er det gratis at få ny læge, ellers koster 180 kroner at skifte læge.

Læs mere og bestil lægeskift her

Mine forældre skal melde flytning – hvordan kan jeg hjælpe dem med det?

Dine forældre skal have en NemID, som de også kan bruge til rigtig mange andre selvbetjeningsløsninger herunder SKAT og netbank. Hjælp dem med at oprette NemID på hjemmesiden www.nemid.nu - eller kom ind i Borgerservice sammen med dine forældre, vi kan udstede en NemID på stedet og vise, hvordan den kan bruges.

Opret NemID på www.nemid.nu

Er min flytning registreret?

Er du i tvivl om din flytning er registret, kan du logge på CPRs hjemmeside med NemID og se hvilken adresse, der står registreret.

Log på CPRs hjemmeside