Meld flytning

Du har pligt til at oplyse din nye adresse i den kommune, du flytter til eller flytter indenfor senest fem dage efter, du har skiftet bopæl.

Når du skal flytte til eller inden for Randers Kommune, skal det meddeles til Folkeregistret senest fem dage efter flytningen. Husk, at du altid skal melde flytning til den kommune, du flytter til.

Det er lovpligtigt, at du skal anmelde din flytning digitalt.

Du kan tidligst melde flytning 30 dage før flytningen og senest fem dage efter. Du kan melde flytning for alle personer på adressen.

Før du går i gang med at melde flytning, skal du huske at:

  • have dit NemID klar.
  • kende datoen for flytningen.
  • finde ud af om du skal skifte læge.

Meld flytning til Folkeregistret

Hvis du ikke har mulighed for at betjene dig selv på nettet, kan du få hjælp i kommunens Borgerservice eller på biblioteket.

Lægeskift

I forbindelse med flytning er skift af læge gratis. Det er nemt at skifte læge samtidig med, at du melder flytning elektronisk til kommunen. Som hovedregel skal du vælge en læge, der bor inden for en afstand af 15 km fra din bopæl.

Du vil modtage et nyt sundhedskort - men kun hvis du har fået sat navn på din postkasse. Læs afsnittet 'Navn på postkassen' herunder.

Læs mere om lægeskift her

Post

Hvis du har meldt flytning her fra hjemmesiden, eller du har meldt flytning via borger.dk, behøver du ikke at gøre yderligere - PostNord får automatisk besked. 

Navn på postkassen

Husk at sætte navn på postkassen med det samme, du er flyttet ind på din nye adresse, ellers kan postbuddet ikke aflevere dit nye sundhedskort, og du er nødt til at afhente det selv i Borgerservice. I Borgerservice vil kortet blive opbevaret i to måneder og derefter sendt til destruktion. Herefter har du kun mulighed for at genbestille sundhedskortet mod betaling!

Kortet bliver ikke eftersendt, hvis det er sendt retur til afsender, fordi du ikke har navn på postkassen, eller postkassen er overfyldt.

Husk også at sætte dine børns navne på postkassen, så deres sundhedskort kan blive afleveret.

Logivært

Når du flytter til en anden persons adresse, kan folkeregistret sende en logiværterklæring. Den, som du skal bo hos (logivært), skal udfylde og returnere logiværterklæringen, før flytningen kan gå igennem.

Læs mere om logiværterklæring her 

Fritagelse for digital flytning

Alle borgere, der kan selv, skal selv melde flytning digitalt, men hvis der er særlige omstændigheder, kan man blive fritaget. 

Du kan blive fritaget og melde flytning på denne blanket, hvis du opfylder en af nedenstående fritagelsesgrunde.

  • Du har ikke en fast registreret bopæl eller opholdssted.
  • Du har vanskeligheder ved at skaffe et Nem-ID.
  • Du har en fysisk eller psykisk nedsat funktionsevne, der hindrer dig i at anvende digitale selvbetjeningsløsninger.
  • Du bor i et område uden internetforbindelse.
  • Du har ikke adgang til computer i eget hjem eller opholdssted.

Anmeld flytning til folkeregistret

Du har pligt til at oplyse din nye adresse senest fem dage, efter du har skiftet bopæl. Flyttedatoen er den dag, du faktisk er flyttet ind. Det vil sige, når du har flyttet dine ejendele og overnatter på adressen.

  • Du kan melde flytning for dig selv og for de øvrige beboere i husstanden.
  • Du kan tidligst anmelde flytning fire uger, før du skifter adresse.
  • Du skal melde din flytning digitalt, og du vælger samtidigt din læge.
  • PostNord får automatisk besked om din flytning, når den træder i kraft. Husk at sætte navn på din nye brevkasse.
Midlertidig adresseflytning

Har du i en afgrænset periode brug for at få din post sendt til en anden adresse end din folkeregisteradresse, skal du give dine afsendere besked.

Adressebeskyttelse

Hvis du ønsker adressebeskyttelse, skal du huske at søge om det i forbindelse med din flytteanmeldelse.

Bemærk dog, at du selv skal give besked til PostNord, hvis du vil have hemmelig adresse. Dermed frabeder du dig videregivelse af information til andre distributionsselskaber end PostNord.

Obligatorisk digital selvbetjening

Hvis du ikke har mulighed for at betjene dig selv på nettet, kan du få hjælp i kommunens borgerservice.

Bøde

Hvis du ikke anmelder din flytning i tide, kan du få en bøde.

Hvad er en c/o-adresse?

Hvis du flytter ind hos en ejer eller lejer, og dit eget navn ikke står på døren, skal du angive ejerens eller lejerens navn i feltet 'Hos (c/o er en forkortelse for det engelske udtryk "Care of")'. Du kan ikke registreres i CPR på en c/o-adresse, hvis du ikke rent faktisk også bor der.

Kommunen kan kræve, at ejeren/lejeren med en logiværterklæring bekræfter, at du bor hos ham eller hende.

Læs ofte stillede spørgsmål om flytning i Randers Kommune

Valg af læge ved flytning

Det er gratis at skifte læge, når det sker samtidigt med din flytteanmeldelse til kommunens folkeregister. Du kan frit vælge en læge eller klinik, der har åbent for tilgang af nye patienter.

Du kan læse mere om reglerne for at skifte læge på siden 'Valg af læge'.

Fortryd flytteanmeldelse

Har du netop meldt flytning - og har du lavet en fejl - så kan du selv slette flytningen, så længe den ikke er blevet sagsbehandlet.

Du logger ind med NemID samme sted, som du loggede ind, da du anmeldte flytningen.

Er flytningen endnu ikke blevet sagsbehandlet, vil du på første side i højre kolonne under 'Igangværende flytning' kunne klikke på 'Slet flytning'.

Kommunen kan ændre din adresse i CPR

Kommunen har ret til at ændre dine oplysninger, hvis:

  • det kan bevises, at du ikke bor på den adresse, du er registreret med i CPR
  • eller du nægter at ændre din adresse.

C/O-adresse, logerende og logivært

Hvis du skal være logerende og dit eget navn ikke kan stå på døren eller postkassen, skal du i den digitale flytteanmeldelse oplyse:

  • ejeren/udlejerens, dvs. logiværtens, navn i feltet ”C/O Navn”
  • om den eller de nuværende beboere bliver boende på adressen

C/O er en forkortelse af det engelske udtryk ”care of” og svarer til 'boende hos'.

Når du registrerer dig på en C/O-adresse, betyder det, at du tilmelder dig, bor, sover og jævnligt opholder dig fysisk på adressen.

Logiværtserklæring

Kommunen kan bede ejeren/udlejeren, dvs. logiværten, om at bekræfte, at du bor og sover på adressen. Det sker ved, at ejeren/udlejeren udfylder en logiværtserklæring.

Hvordan får jeg stadig post til døren?

Er du bevægelseshæmmet eller har andre nedsatte funktioner, kan du få posten bragt til din dør. Der gælder ingen særlige regler for folkepensionister på området, men fælles er, at du skal søge kommunen om at få posten bragt til døren.

Læs mere om reglerne på siden om post til døren.

Hvor længe bliver min post eftersendt?

Når du har meldt flytning, bliver breve, aviser, blade og magasiner automatisk eftersendt til din nye adresse de følgende seks måneder.

Dog eftersender PostNord ikke pakker. De bliver sendt retur til afsenderen.

Har du i en afgrænset periode brug for at få din post sendt til en anden adresse end din folkeregisteradresse, skal du give dine afsendere besked.

Aflæs din el- og vandmåler og meld flytning til leverandør

Når du flytter, skal du udover at give besked til kommunen, sørge for at aflæse din elmåler og anmelde flytning til din el-leverandør. Ifølge retningslinjerne hæfter den enkelte forbruger for elforbruget på fraflytningsadressen, indtil den dato, hvor aftalen er officielt opsagt.

Du skal desuden aflæse måleren i den nye bolig og give el-leverandøren besked om, hvad måleren viser.

På din el-leverandørs hjemmeside kan du læse mere om, hvad du skal gøre, når du flytter.

Hvis det er relevant, skal du også aflæse målere og melde flytning til din varme-, gas- og vandleverandør.

Find oplysninger om alle el-leverandører via Elpristavlen:

Find oplysninger om alle gas-leverandører via Gasprisguiden:

Flytte hjemmefra

Når du flytter hjemmefra, har du pligt til senest fem dage efter flytningen at melde flytning til kommunen.

Du kan sende en flyttemeddelelse til kommunen via selvbetjeningsløsningen 'Anmeld flytning til folkeregistret'. PostNord får automatisk besked om din nye adresse.

Meddel selv adresseændring til dine øvrige kontakter. Fx: Din arbejdsgiver, blodbanken, diverse abonnementer, fritidsaktiviteter, konto- og medlemskort, din tandlæge.

Under 18 år

Det er dine forældre, som bestemmer, hvor du skal bo, indtil du bliver myndig som 18-årig. Hvis du skal flytte adresse alene, skal din forælder med forældremyndighed gå til borgerservice for at meddele adresseændringen.

Hvis det går dårligt derhjemme, kan du få hjælp i kommunen. Børnetelefonen kan guide dig til den bedste hjælp. Ring til Børnetelefonen på 116 111.

Børn og flytning

Et barn skal, ligesom voksne, være registreret på den adresse, hvor det opholder sig mest. Det gælder også, hvis I som forældre bor hver for sig, og uanset hvem af jer, der er bopæls- eller samværsforælder.

Hvis barnet bor hos dig, og du ønsker at ændre barnets bopælsadresse, skal du varsle det til den anden forælder senest seks uger, før flytningen finder sted. Dette gælder både, hvis I har fælles forældremyndighed, eller hvis én af jer har forældremyndigheden alene.

Hvordan anmelder jeg adresseændring for mit barn?

Når dit mindreårige barn skal flytte adresse, skal det anmeldes til borgerservice i den kommune, hvor barnet skal bo. Inden flytningen af dit barn kan blive registreret i CPR, skal kommunen tage stilling til, om den anmeldte flytning kan accepteres. Kommunen skal fx partshøre den forælder, der ikke flytter med, hvis han / hun ikke over for kommunen har accepteret flytningen.

Den anden forælder får et brev fra kommunen, et partshøringsbrev.

  • Ved enighed mellem forældrene registrerer kommunen den nye adresse for barnet.
  • Ved uenighed mellem forældrene beder kommunen om flere oplysninger om barnets faktiske ophold. Derefter træffer kommunen en afgørelse
Hvilke konsekvenser har registreringen af barnets bopæl?

Registreringen har både betydning for tildelingen af offentlige ydelser og tilskud og for jeres bidrag til forsørgelsen af barnet.

Bopælspligt

Bopælspligt indebærer, at du som ejer af en helårsbolig har pligt til at sørge for, at boligen er beboet mindst 180 dage om året – enten af dig selv eller udlejet til en anden.

Bopælspligten er reguleret i Boligreguleringslovens kapitel 7 om benyttelse af boliger. Grænsen på de 180 dage nævnes ikke i loven, men er praksis pga. Skattestyrelsens regler om skattepligt.

Kommunen fastlægger i lokalplaner, hvilke helårsboliger inden for kommunegrænsen, der har bopælspligt.

Bopælspligten er indført for at undgå affolkning i landdistrikterne, at modvirke dannelse af ”sommerhuskvarterer” i områder, der er tiltænkt til helårsbeboelse samt at forhindre uhæmmet spekulation i boligmarkedet

Undtagelser

Der er dog undtagelser fra reglen om bopælspligt:

  • Bopælspligten gælder ikke, hvis du er ved at sælge din helårsbolig. Du må altså gerne flytte til en anden bolig – også selv om du kommer til at overskride de 180 dage.
  • Nybyggede boliger bliver ofte først omfattede af bopælspligt, når de er blevet benyttede til helårsbolig – dvs med tilmelding til folkeregistret.
  • Flexboliger er helårsboliger, hvor kommunen har givet tilladelse til anvendelse som fritidsbolig.
  • Kommunen kan også vælge at sløjfe bopælspligten for særlige områder – eller endda for hele kommunen.

Kontakt altid kommunen for at finde ud af, om der er bopælspligt på en bestemt helårsbolig – eller om boligen fx har status som flexbolig.

Hvis du vil klage

Ønsker du at klage over kommunens afgørelse i forbindelse med ændring af din adresse, skal du sende klagen til din bopælskommune. Kommunen vil herefter sende klagen videre til CPR-kontoret under Økonomi- og Indenrigsministeriet, hvis kommunen fastholder afgørelsen.