Spørg om Digital Post

Her finder du en række af de oftest stillede spørgsmål om Digital Post

Sammenhæng mellem e-Boks.dk og borger.dk

Borger.dk og e-Boks.dk er sikre hjemmesider, hvor du kan læse din digitale post fra offentlige myndigheder og private virksomheder. Du behøver kun at tjekke din digitale post et af stederne. Ligegyldigt hvilken af hjemmesiderne du logger på, får du vist den samme indbakke.

Jeg har modtaget Digital Post, men jeg har ikke NemID og kan derfor ikke få adgang til posten

Hvis du ikke har et NemID; og fx har fået en indkaldelse fra dit sygehus, som du skal læse med det samme - kan du henvende dig i borgerservice. Her kan medarbejderne udlevere et til dig. Det er vigtigt, at du medbringer gyldig legitimation for at få udleveret et NemID.

Hvilke tekniske krav er der til borger.dk og Digital Post?

Skærmkrav til borger.dk

Borger.dk er udviklet med fokus på at gøre portalen let tilgængelig for populære browsere som Internet Explorer, Firefox og Google Chrome. Din browser (dit internetprogram) skal dog være opdateret for at få den bedste sikkerhed.

Tekniske krav til Digital Post

Du kan læse om, hvordan du indstiller din browser (dit internetprogram) til at kunne se din digitale post bedst muligt:

Sendes al post fra det offentlige digitalt?

Selv om flere og flere offentlige myndigheder sender posten digitalt, vil der fortsat blive sendt almindelige papirbreve fra det offentlige i en periode. Du skal derfor stadig huske at tjekke din fysiske postkasse.

Desuden er der typer af post, som ikke kan sendes digitalt, fx sundhedskort, prøveglas mv.

Kan jeg altid besvare et brev, jeg har modtaget som Digital Post?

Visse meddelelser kan ikke besvares direkte. Det er myndighederne, der vælger, om borgernes skal kunne besvare meddelelsen.

Kan du ikke svare på meddelelsen, kan du i stedet sende en ny besked til myndigheden. Det sker også via Digital Post. Det sikrer, at henvendelsen kommer det rette sted hen i myndigheden, og at din henvendelse bliver behandlet hurtigt.

Endelig er der en del henvendelser, hvor du skal bruge en digital selvbetjeningsløsning for at komme videre – fx når du skal skrive sit barn op til skole eller dagtilbud.

Vi arbejder løbende på, at myndighederne henviser borgeren direkte til, hvor de kan kontaktes i forhold til en konkret meddelelse. Det kan være et link til en konkret postadresse i Digital Post eller at give borgerne mulighed for at besvare direkte i tråden de steder, hvor det giver mening.

Kan jeg skrive til offentlige myndigheder både fra borger.dk og e-Boks?
Du kan skrive til de offentlige myndigheder, der har tilsluttet sig Digital Post som offentlige afsendere, både på borger.dk og e-Boks.dk.

Hvad sker der, når jeg fylder 15 år?

Når du fylder 15 år modtager du et papirbrev umiddelbart efter din 15-års fødselsdag.

Du kan læse mere om breve til borgere om Digital Post på Borger.dk/kampagne

Herefter er det dit eget ansvar at læse din digitale post og forholde sig til posten, som var det et fysisk brev. For at læse den digitale post, skal du have et NemID. Hvis du ikke har det, kan du bestille et her:

Hvad gør jeg som forældre, når mit barn fylder 15 år?

Når dit barn fylder 15 år modtager han/hun et orienteringsbrev på papir umiddelbart efter sin 15-års fødselsdag. Herefter er det dit barns eget ansvar at læse den digitale postkasse og forholde sig til posten, som var det et fysisk brev.

For at læse den digitale post, skal dit barn have et NemID. Hvis han/hun ikke har det, kan det bestilles på:

Som forældre kan du fx hjælpe dit barn ved at holde øje med brevet og bestille NemID, hvis dit barn ikke har et. Første gang dit barn skal logge ind i Digital Post, kan du guide dit barn og hjælpe med at få opsat SMS- eller mailadvisering, således at dit barn får besked hver gang der er ny post i den digitale postkasse.

Herunder finder du vejledninger til, hvordan du læser Digital Post og opsætter mobilnummer og mail, så dit barn kan få besked om ny Digital Post:

Hvad sker der med den digitale postkasse ved dødsfald?

Når en borger dør, vil alle adgange til postkassen blive spærret. Det vil sige, at den afdøde borgers adgang slettes samt eventuelle personer, der er givet læseadgang, og myndighederne kan ikke længere sende post til afdødes postkasse.

Hvis du som efterladt ønsker adgang til afdødes postkasse, kan dette etableres ved at fremsende en kopi af skifteretsattest til e-Boks. Ved uskiftet bo vil eksempelvis en enke kunne få adgang ved at sende kopi af skifteretsattest til e-Boks, der så vil kunne oprette læseadgang. Den afdødes postkasse opbevares i 5 år.

Hvad gør personer under værgemål med Digital Post?

En person, der er kommet under værgemål, kan fritages for brug af Digital Post fra det offentlige. Fritagelsen sker ved, at værgen ved personligt fremmøde i Borgerservice søger kommunen om fritagelse og i den forbindelse foreviser værgebeskikkelsen samt legitimation for egen identitet. Der er udviklet en vejledning til sagsbehandlere i Borgerservice som beskriver disse forhold.

Hvad er fordelene ved at få posten fra det offentlige digitalt?

Der er mange gode grunde til at indføre Digital Post:
  • Sikkerheden er høj, fordi Digital Post er knyttet til dit NemID og dit CPR-nummer.
  • Du kan modtage og sende den digitale post uafhængigt af posthusets åbningstider og postbuddets rute.
  • Din digitale post følger dig - også når du skifter postadresse eller e-mail.
  • Din digitale post bliver automatisk gemt og opbevaret, så du til enhver tid kan finde og dokumentere din korrespondance med det offentlige.
  • Du kan se din digitale post fra alle computere – så længe de overholder sikkerhedskravene.
  • Det er en hurtig og billig kommunikationsform, hvor både du og det offentlige sparer porto og papir.
  • Det skåner miljøet.

Skal jeg kunne modtage Digital Post, hvis jeg bor i udlandet?

Hvis du ikke har fast bopæl i Danmark, er du ikke underlagt loven om offentlig Digital Post. Derfor er det heller ikke et krav, at du har en digital postkasse, med mindre du selv ønsker det.