NemID

NemID er den elektroniske signatur, der skal gøre det nemmere for dig som borger at kommunikere med det offentlige og få adgang til dine personlige papirer.

Ét fælles log-in til det hele

Med NemID bruger du det samme log-in alle steder - uanset om du vil bruge din netbank eller Randers Kommunes online selvbetjening. Og uanset om du skal hente din årsopgørelse fra SKAT, åbne din Digitale Post eller ordne dine forsikringer, så vil måden du logger ind på, være fuldstændig den samme.

Sådan får du NemID

Du kan hurtigt selv bestille NemID lige her

Du kan også henvende dig i Randers Kommunes Borgerservice for at få udstedt NemID - det eneste du skal huske er gyldig legitimation. Uden gyldig legitimation kan NemID ikke udstedes i Borgerservice.

Nøglekort og nøgler

Nøglekortet er en liste med engangskoder - nøgler - som du bruger, når du logger på med NemID. Kortet er et lille papkort på størrelse med et kreditkort, hvor nøglerne er påtrykt.

Nøglekortet er personligt og passer kun til dit NemID, og det er derfor vigtigt, at du passer godt på det og opbevarer det et sikkert sted, fx i din pung sammen med dine andre vigtige papirer.

Pas på dit nøglekort

  • Nøglekortet er personligt og skal opbevares utilgængeligt for andre
  • Nøglekortet må aldrig opbevares sammen med din adgangskode
  • Du modtager automatisk et nyt nøglekort, inden du har brugt alle nøglerne på kortet
  • Mister du nøglekortet eller har mistanke om misbrug, skal du straks spærre det

Er du ved at løbe tør for nøgler?

Inden du løber tør for nøgler på dit nøglekort, får du automatisk tilsendt et nyt nøglekort.

Det nye kort bliver afsendt, når der er 20 nøgler tilbage på dit nøglekort. Nøglekortet bliver sendt med posten og vil normalt være fremme indenfor 5-10 hverdage. 

Du har selv mulighed for at ændre, hvor mange nøgler der skal være tilbage, når det nye nøglekort tilsendes. Du ændrer det i NemID's selvbetjening ved at redigere indstillingerne for nøglekort.

Gå til NemID selvbetjening

Man skal forstå NemID-reglerne på dansk/engelsk

Man kan ikke ansøge eller få NemID, hvis man ikke kan forstå eller acceptere betingelserne for brug af NemID uden brug af tolk.

Det er ikke tilladt, at lade andre benytte sit NemID, så den udstedende myndighed skal sikre sig, at ansøgeren kan betjene sig selv med NemID.

NemID på offentlige hjemmesider

I nogle tilfælde kan du opleve, at dit NemID kun virker til din netbank, men ikke på offentlige hjemmesider. Det kan skyldes, at din bank eller du selv - måske uden at være klar over det - har fravalgt, at dit NemID skal virke andre steder end i banken.

I sådan et tilfælde skal du gå i gang med at bestille et nyt NemID, og når systemet kan se, at du har et i forvejen, bliver du spurgt, om du vil bruge det på offentlige hjemmesider. Det skal du så svare ja til, og problemet er løst. 

Brug NemID på offentlige hjemmesider

Til at tage med

Du kan tage NemID med dig overalt og bruge det på andre computere. Du skal bare huske dit log-in, så kan du bruge NemID fra de fleste computere med internetforbindelse. For eksempel kan du bruge NemID på din PC på arbejde om dagen, på din Mac derhjemme om aftenen eller på en internet-café når du er ude at rejse.

En sikker løsning

Sikkerheden omkring NemID er i højsædet, og derfor er løsningen bygget op omkring noget du ved og noget du har: Din adgangskode og et nøglekort. Dermed er NemID godt beskyttet mod indbrudstyve og hackere.

Hvad gør jeg uden NemID?

Du kan se en liste over de muligheder du har, hvis du ikke er i stand til at bruge NemID:

Se listen over, hvad der kræver NemID og hvad du gør, hvis du ikke har NemID